Debattartikel om vår extrema asylpolitik och mediecensur

Danmarks-Röst-webSveriges alltmer extrema asylpolitik har lett till att det blivit ännu svårare än tidigare för kritiska röster att komma tills tals i media. Yttrandefriheten är begränsad och det har gått så långt att dansk public service-radio under sommaren gjort program som svenska journalister borde ha gjort.

Läs min debattartikel om detta i Dagens Samhälle här:
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/bryt-tabut-om-sveriges-extrema-asylpolitik-10195

Mejl om ständigt nobbade debattartiklar
Anders Henriksson på Dagens Samhälle är en orädd debattredaktör, till skillnad från kollegor på de större rikstäckande dags- och landsortstidningarna, som jag har kommit i kontakt med.

I samband med att mina debattartiklar i allt större utsträckning blivit nobbade av de dessa redaktioner – för jag vet inte vilken gång i ordningen – skrev jag följande mejl till debattredaktörerna på DN, SvD och GP:

Som jag har skrivit tidigare: För mig är det uppenbart att ni vill censurera röster som är djupt kritiska och oroliga för omfattningen av den svenska asylinvandringen och den påföljande anhöriginvandringen. På så sätt hänvisar ni, som har den mediala makten, flera av dessa röster till bloggar och sajter, varav vissa som ni sedan betecknar som ”hatsajter”.

Men det är ni som gång på gång lägger locket på och skapar ett debattklimat fyllt av frustration och vanmakt, där sakliga artiklar som mina regelmässigt refuseras. Fakta ska i denna ödesfråga uppenbarligen inte få komma folket till kännedom och kunna diskuteras öppet och allsidigt.
Jag hoppas att ni en dag kommer att utkrävas någon form av ansvar för ert svek mot yttrandefrihet och demokrati.

Hälsningar
Gunnar Sandelin

Det var bara Göteborgs-Postens debattredaktör Jannika Wasastjerna som svarade, vilket också var fallet vid ett tidigare tillfälle då jag skrev ett liknande mejl:

Hej,
Antalet invandrare till Sverige är ingen nyhet och inget som hemlighålls. Dels är uppgifterna offentligt tillgängliga, dels förstår och vet var och en att antalet beviljade asylsökande stiger kraftigt när syrier ges automatiskt Put. Det framkommer även i nyhetsrapporteringen. Det du skriver i artikeln ä således ingen nyhet.
Att vi i Sverige tar emot väldigt många asylsökande samt anhöriga räknat per capita men även i reella tal jämfört med andra europeiska länder är heller ingen nyhet. Det vet de flesta vid det här laget.
En större artikelserie om invandringen och fördelningen av den samma har visserligen inte GP haft men DN hade det för inte så länge sedan.
Således: Ingen undanhåller fakta.
Vi har gärna en nyanserad och konstruktiv debatt om invandringen och integrationen. Jag tycker inte din artikel bidrog till det.

Mvh
Jannika W

Så olika kan man se på saken. Men jag fick ändå ett svar.

Gunnar Sandelin