Tystnaden

En läsare av vår blogg skickade en intressant text. Vi mailade tillbaka och frågade om han offentliggjort den på något sätt. Det visade sig att hans text hade några år på nacken och att han flera gånger skickat den till alla stora ledarredaktioner och ett antal andra journalister men att ingen svarat över huvudtaget. Vi vet också genom att ha hamnat på diverse maillistor att det rätt ofta händer att upprörda medborgare gjort massutskick till politiker och journalister och som enda reaktion fått att en och annan begärt att bli struken från maillistan. I ett fall nyligen så svarade hur som helst en företrädare för Folkpartiet och tackade för mailet. Skribenten skickade då ett tilläggsmail och frågade vad de tackade för. Hade de tagit till sig hans reflektioner eller vad? Då fick han som svar att de alltid lade sig vinn om att vara artiga, men de sa ingenting om att de ens hade läst mailet.


Alla är inte artiga. En journalist skrev: ”Än en gång, stryk mig från din maillista. Din argumentation är bortkastad. Bearbeta må /du/ dina demoner på annat håll.” Jag har också sett svarsmail från Aftonbladets Lena Mellin där hon vill bli avförd samtidigt som hon kallar högst relevant kritik av invandringspolitiken för rasistisk (en av hennes favoritetiketter för meningsmotståndare). Men man kanske ska vara tacksam om hon alls svarar. Så här skriver en annan som skickat mail till henne: ”Har kontaktat Lena Mellin på Aftonbladet ca 8 ggr men aldrig fått något svar, fast man går ut med mailadress i tidningen”.

Den 5 augusti i år skickade jag (Gunnar) nedanstående mail till Aftonbladets chefredaktör, Jan Helin:

Bäste Jan Helin,
Vi deltog båda två i mars i SVT Debatt från Mässan i Göteborg och diskuterade invandring och ”åsiktskorridoren” i Sverige. Du var då oförstående till mina uttalanden att vissa åsikter inte tillåts komma fram annat än marginellt i det offentliga samtalet, och du sa att i alla fall så är alltid Aftonbladet öppet för en fri debatt.
Nu vill jag gärna omsätta detta i praktisk handling.
Jag är tillsammans med etnologiprofessor Karl-Olov Arnstberg författare till två delar av boken ”Invandring och mörkläggning”. Den första delen marknadsförde vi bland annat med en helsidesannons i Dagens Nyheter i december förra året. Vi vill göra samma sak med del två, som är nyutkommen, och sätta in en helsidesannons i Aftonbladet.
Utförandet hade vi tänkt i samma stil: med några frågor (dock färre än förra gången, då denna bok handlar om fördjupningar) som berör fakta om den svenska asyl- och migrationspolitiken.
Vi skulle vilja ha annonsen före valet.
Tacksam för Ditt snara svar.
Vänligen
Gunnar Sandelin

Fjorton dagar senare har Jan Helin ännu inte svarat

Undertecknad (Karl-Olov) följde upp detta mail med att försöka få ett svar från Aftonbladets annonsdirektör Anders Nylander:

Hej Anders Nylander
Förra året gav Debattförlaget ut ”Invandring och mörkläggning” och köpte i december en helsida i Dagens Nyheter. Annonsen väckte ett visst uppseende men vi vill betona att de uppgifter som lämnades i annonsen alla var hämtade ur offentlig statistik och inte innehöll några felaktigheter. Det var också så att annonsen följde spelets regler i den meningen att det handlade om en annons för en bok som förlaget ville öka försäljningen av.
I år har Debattförlaget för några månader sedan släppt del II av ”Invandring och mörkläggning”. Vi vill, på samma sätt som vi gjorde i Dagens Nyheter, göra reklam för boken med ett litet antal korrekta statistiska uppgifter.
Jag vill därför dels veta om Aftonbladet säljer annonsutrymme enligt ovanstående till Debattförlaget, dels vad en helsidesannons kostar. Vi vill sätta in en annons senast en vecka före valet.
Om Aftonbladet inte vill sälja annonsutrymme till Debattförlaget för ovan nämnda bok är det, med tanke på tryckfriheten, intressant att få veta skälet.
Bästa hälsningar
Karl-Olov Arnstberg

Fem dagar senare har inget svar anlänt. Vi kan inte annat än konstatera att när politiker och journalister inte klarar att argumentera, vare sig det gäller sakfrågor eller tryckfriheten, så stänger de helt enkelt ner butiken. Det är också ett slags svar.

Karl-Olov Arnstberg & Gunnar Sandelin