Mönstersvensson – Om den rätta värdegrunden enligt Sveriges journalistkår

Det finns ett antal böcker som diskuterar vad som är typiskt svenskt. Själv har jag också skrivit några, dock utan att göra anspråk på att veta vem svensken (och svenskan) är. Så slog det mig, istället för att utifrån en mångtydig verklighet teckna bilden av Medelsvensson skulle man kunna gå en helt annan väg. Med ledning av vad journalister på olika sätt dömer ut som misshagligt svenskt beteende kan man få fram ett annat slags normalbild – visserligen inte verklighetens, men mediernas. Inte Medelsvensson utan Mönstersvensson. Hur tänker han (eller kanske hen, eftersom Mönstersvensson rimligen vänder sig mot det patriarkala förtrycket av kvinnor). Vilken värdegrund har hen?

Det första vi kan konstatera är att Mönstersvensson inte får vara nationalist. Detta syns på många sätt men ett av de tydligaste svarade DN-journalisten Anders Bolling för när han för något år sedan skrev om hur jobbigt han tyckte det var när Sverige vann medaljer och hur han skämdes för att han ryckts med i glädjeyran när Sverige slog Danmark i handboll.

Mönstersvensken kan tänka sig att bo precis var som helst. Stefan Löfven intervjuades i DNs Stockholmsbilaga och fick frågan ”Skulle du kunna tänka dig att flytta till Tensta?”. Löfven svarade: ”Ja, jag har inte något principiellt emot att bo där. Absolut inte.” Jag erinrar mig att ännu en svensk statsminister varit inne på samma tema, nämligen Göran Persson, som på valturné i ett miljonprogramsgetto tillfrågades om han själv skulle kunna bo där. Visst, sa Göran Persson, för där fanns ju så många fina människor.

Göran Persson byggde sig en herrgård i Sörmland och Stefan Löfven, han lär bo i Vasastan, men det kan ju knappast bero på att hen ser någon skillnad mellan Vasastan och Tensta. Som Mönstersvensson får man nämligen inte rangordna bostadsorter (diskriminering!) utan alla är precis lika bra (jämlikhet, eller kanske jämställdhet?).

Men detta är ju politiker, inte journalister, kanske någon invänder. Visst, det är sant, men varför svarade Persson och Löfven som de gjorde? Var det möjligen därför att det var journalister som ställde frågan och som de politikerproffs de är gav såväl Persson som Löfven ”rätt” svar.

Precis som Mönstersvensson varken gör skillnad mellan nationer eller ser skillnad på bostadsorter, så kan hen givetvis tänka sig att umgås med vem som helst. Den som inte gör det är nämligen främlingsfientlig och det är något som Mönstersvensson absolut inte vill vara.

De flesta människor är lite avvaktande mot främlingar och vill gärna veta vem ”den andre” är innan de inlåter sig på det ena eller andra. Så inte mönstersvensken. Eftersom svensken inte får vara främlingsfientlig, så är hen således främlingsvänlig. Detta i kombination med att hen inte får bejaka andra svenskar (ful nationalism) ger onekligen en människa som visar upp en helt annan profil än merparten av mänskligheten. För mönstersvenskens skull måste nedanstående nubbevisa nog skrivas om. Först originalet:

Jag skålar för mina vänner
Jag skålar för dom jag känner
Men dom som jag inte känner
Dom skiter jag i !

Och därefter den mönstersvenska versionen:

Jag skiter i mina vänner
Jag skiter i dom jag känner
Men dom som jag inte känner
Dom älskar jag, si!

Den som tycker att jag nu tar i en aning för mycket bör intressera sig för hur media behandlar dem som är kritiska mot islam. De som missletts till att tro att islam står för våld mot oliktänkande, antisemitism och kvinnoförtryck (andra ingredienser i islam onämnda) bör inse att hen därigenom kvalificerat sig som islamofob. Härmed har således den kritiske passerat gränsen mellan vad som är friskt (om än politiskt anstötligt) och sjukt. Mönstersvensken är därför absolut inte islamofob. Hen är väl inte sjuk!

För den som vilseleds av islamofobisk propaganda kan en kollision uppstå, något som Jenny Persson, feminist och gästkrönikör på Gotlands tidningar, råkade ut för. Hon hade sett Uppdrag Gransknings reportage om svenska muslimers kvinnosyn och blivit skakad. Men detta var ju inget som hen kunde skriva om, därför att då hamnade hon i dåligt sällskap. Vem vill liera sig med ”vardagsrasister och svennenassar”, alla dessa svin till karlar som struntar i att också svenska kvinnor misshandlas?

Att svensken tycker det är häftigt att betala skatt, också om den är bland de högsta i världen, det har vi fått veta av Mona Sahlin. Men mönstersvensken går ett steg längre, hen inte bara älskar skatten utan vet med sig att man absolut inte bör jämföra de prioriteringar politikerna gör. Att vara missnöjd med fördelningen mellan exempelvis pensionärer och invandrare är rasistiskt. Sådana jämförelser gör Sverigedemokraterna och för mönstersvensken är nog SD det mest odemokratiska som valts in (sic!) i Sveriges riksdag. Demokrati handlar nämligen inte om föra fram väljarnas åsikter utan om att själv ha rätt åsikter, detta förefaller politiker och journalister vara helt ense om. Lika ense som de är om att SD saluför fel åsikter.

Det är när någon begår misstag som det syns vilka värderingar som är giltiga. Sportjournalisten och tennisnörden Janne Gunnarsson skrev på sin privata facebooksida och beklagade att svensk tennis inte fick tillräckligt statligt stöd. ”Pengarna räcker inte när vi ska ge 27.000 nyinflyttade somalier socialbidrag !!! Puh.”

Det borde han absolut inte ha gjort. Mediadrevet gick igång. Gunnarsson gjorde en total pudel – för säkerhets skulle rullade han flera varv. Han försäkrade att han var djupt ångerfull och att detta aldrig skulle hända igen. Föga hjälpte det. Alex Schulman skrev i Aftonbladet ”Det är precis den typen av yttranden, den typen av sladdriga, ofärdiga, korkade, inkonsekventa fördomsfulla, okunniga funderingar som gör att rasism och främlingsfientlighet frodas i det här landet.”

Det finns mer att säga om Mönstersvensken och kanske kan jag i framtiden ytterligare utveckla ämnet. Den fråga som jag suger på är: Vad är det mer än ovanstående som kännetecknar mönstersvensson?

Karl-Olov Arnstberg

Alla texter är © på denna blogg. Det är tillåtet att sprida texterna under förutsättning att ni alltid länkar till källan här på bloggen.