Å gubevars för dumt fôlk!

Werner och jag går med våra jyckar varje morgon längs Mälaren i Skärholmen. Fantastiskt promenadstråk! I morse berättade Werner att han sett på amerikansk TV, vilket program vet jag inte. Hur som helst, där hade man tyckt det var skitkonstigt att Sverige bytte ut ett parti som fixat Sverige genom den svåra europeiska krisen och istället till statsminister valde en svetsare som aldrig suttit i en regering, inte ens i riksdagen. Ännu konstigare var att inget av de två största partierna lierade sig med det tredje största partiet för att få till en stark regering. Det är ju så det går till i en demokrati! Men tydligen inte i Sverige.

När jag kom hem hade jag ett mail från en norsk akademiker som skrev (norsk läsövning):

De aller fleste nordmenn er bekymret for Sverige. Rundt lunsjbordet der jeg jobber, er samtlige kolleger venstreorientert i politikken. Ingen av dem er særlig bekymret for innvandring. Men alle opplever svensker som fullstendig merkelig i måten de sensurerer sine innvandringskritiske røster. Bildet av politikere som viste fingeren og hyttet til skjermen (fra Vänsterpartiets valgvake, var det vel) gjør nordmenn lattermilde. Er svenske venstreradikale 12-åringer i hodet?

Jag mailade tillbaka att jag också hade besvär med den svenska dumheten men att det inte bara gällde för vänsterradikaler. Hur ska man förklara följande (några smakprov):

1.
I år kommer omkring sextiotusen svenska pass att tappas bort. Rätt många tappar rätt många pass rätt många gånger. Kan det möjligen finnas ett samband mellan detta och att svenska pass är bland de vanligaste som människosmugglare använder?
Totalt lär 177.000 giltiga svenska pass vara på drift. Det kostar 350 kr att kvittera ut ett nytt. Priset på flyktingsmugglarmarknaden för ett giltigt svenskt pass är enligt DN 80.000 kr. Vinsten blir alltså 79.650 kr. Det klarar jag att räkna ut i skallen men när jag ska kolla den totala summan behöver jag miniräknaren. Slår in siffrorna och hamnar på den svindlande summan en miljard trehundrasextio miljoner kronor. Det är säkert galet men oavsett, tänk på allt skit som möjliggörs med hjälp av alla dessa svenska pass!

Polisen tillsatte i somras en utredning och Sören Clerton/Kling/Klang funderar över om man kanske ska kallas till förhör efter tre tappade pass. De senaste två åren har 861 personer anmält att de förlorat minst tre pass.

Utredning? Förhör? Det här har pågått i många år utan att politiker/myndigheter klarat att sätta stopp. Som mitt mellanbarnbarn brukar säga: ”hur dum kan man va på en skala ett till tio?” Han är tretton och har alltså passerat tolvårsgränsen.

2.
Den 7 september skrev Joel Dahlberg i Svenska Dagbladet om den inhumana välfärdsstaten. Hon berättar följande om nätverket ”Ingen människa är illegal”:

Nätverket menar att tanken om alla människors lika rätt och lika värde måste innebära att alla människor som bosätter sig i Sverige har samma rättigheter och skyldigheter.
– Jag tycker det är ointressant att diskutera en välfärd som exkluderar människor. Kan man ens kalla det för välfärd? säger Stina som varit aktiv inom nätverket i snart två år.
På sin fritid arbetar hon med att hjälpa papperslösa och hon har sett vilken situation de som får avslag hamnar i. Hon ser ingen mening i att kämpa för en välfärd som bygger på att människor sorteras bort.
– Politiker talar om vår svenska välfärd men vem är vi och vem är de? Idén att vissa människor kan bygga upp en välfärd medan andra endast kommer utnyttja den är rasistisk. Jag tror att människor i grunden inte vill leva i ett samhälle där många har det för djävligt. Papperslösa människor är en osynlig underklass, men eftersom de tvingas gömma sig från gränspolisen är det många som inte ser vilken fattigdom som svensk och europeisk migrationspolitik skapar.

Vad ska jag välja för kommentar? Kanske Gunnars: Sussa vidare!

3.
I dag skriver Staffan Werme på DN Debatt och försöker förklara varför Sverigedemokraterna gick så starkt framåt. Han tar nätt och jämt upp invandringen, säger bara i förbigående att ”fakta efter fakta pekar på att länder som tar emot flyende människor på längre sikt både blir stabilare och rikare.” Werne kommer från Ljusnarsberg. Har han aldrig reflekterat över varför Södertälje och Malmö varken blivit stabilare eller rikare? Werne blåljuger helt enkelt men jag är övertygad om att han inte vet om det. Han är bara dum. Han för också ett resonemang kring Normkonservativa (Sverigedemokraterna naturligtvis) och Progressiva (resterande sju partier). Gissa vart han själv räknar sig Så beskriver han en kvinnlig väljare som han generöst nog inte vill se som rasist, homofob och fascist, bara för att han är så klok och vidsynt. Smaka på den här idiotförklaringen och minns dessutom att den här smörjan släpps fram på DN Debatt:

När jag pratar med kvinnan jag bara ytligt känner och förstår att hon röstar på SD ser jag ingen rasist framför mig. Inte heller någon homofob eller fascist. Jag ser en människa som i en tid som hon inte vill, kan eller orkar greppa söker efter något hållbart. Jag ser en människa som i en tid av ständiga förändringar söker efter det fåfängt oförändringsbara. Jag ser en människa som söker efter de normer, dogmer, regler, som skulle klara av att definiera hennes drömmar om ett bättre samhälle, tryggt för de gamla, säkert för barnen. Jag ser en människa som känner sig osedd och ohörd av dem ”där uppe”.

Det är för mig kristallklart att Werne skriver om sig själv med formuleringen: Jag ser en människa som i en tid som hon inte vill, kan eller orkar greppa söker efter något hållbart. Men jag tror inte han är tillräckligt klyftig för att förstå det.

Karl-Olov Arnstberg

Alla texter är © på denna blogg. Det är tillåtet att sprida texterna under förutsättning att ni alltid länkar till källan här på bloggen.