Det här mitt land!

När jag googlar ”Det här är mitt land” kommer Mikael Wiehes insjungning av Woody Guthries ”This Land is Your Land” upp som första referens. Det är en superpatriotisk sång som skrevs 1940. I Mikael Wiehes översättning heter det.

Det här är ditt land
Det här är mitt land
från Ales stenar
till Norra Lappland
från Bohus klippor
till Gotlands raukar
Landet, det tillhör
dej och mej

När jag undrar vad Wiehe egentligen menar med ”dej och mej” så hittar jag svaret på hans egen hemsida:

”This Land Is Your Land” har kallats det arbetande amerikanska folkets inofficiella nationalsång. När jag på den antinazistiska manifestationen på Globen i januari 2001 såg svenska artister av alla raser, färger, kön och åldrar förena sig i den här sången kändes det som om ”Det här är ditt land” skulle kunna fylla en liknande funktion i Sverige.

I Mikael Wiehes Sverige hyllas inte arbetaren utan ”alla raser, färger, kön och åldrar”. Det är kanske inte att förvåna eftersom den svenske arbetaren petats ner från piedestalen. Sedan, en svensk cover som nationalsång? Mja, har den förhoppningen inte med rätt god marginal passerat prettogränsen, med tanke på det skäligen enkla musikhantverket?

Här finns en glidning som jag undrar om Mikael Wiehe alls är medveten om. Woodie Guthrie tillhörde en vänster som hyllade det arbetande folket, närmare bestämt det arbetande amerikanska folket. Woodie Guthrie sjunger inte: ”Det här är allas land”. För det amerikanska folket hade det varit djupt egendomligt: ”Va? Menar han att Amerika är nazisternas land också?”

Det är kanske på den enda punkt där jag tror att Woody Guthrie och Mikael Wiehe skulle ha kunnat mötas: Sverige är inte nazisternas land. Eller, som jag är rätt övertygad om att Mikael Wiehe menar (jag vill inte kalla detta att tänka):

Sverige är allas land men inte nazisternas och inte rasisternas och inte islomofobernas etc. Sverige tillhör alla som tycker som jag. Sedan spelar det ingen som helst roll varifrån de kommer, eftersom jag gillar mångkultur. Papperslösa flyktingar (dvs. illegala immigranter) hör givetvis också dit. De är kapitalismens och nationalismens offer.

Det är det verkligt skrämmande med vänsterteori. När man känner dess grundstruktur så är det bara att peta in orden på plats. Det blir ungefär som de där punktfigurerna som fanns i barntidningar (jag har inte sett dem på länge). Dra raka streck i ordning mellan siffrorna så framträder en figur. Hitta inte på något eget, då blir det bara fel.

Om man säger ”Det här är mitt land” så blir en följdsats naturlig: ”Det här är inte ditt land”. Begreppet ”mitt” är ett possessivt pronomen och sådana används istället för substantiv för att beskriva ägande eller tillhörighet. Vill man säga att Sverige är allas land, så ska man naturligtvis säga det. Då förhindrar man också följdsatsen ”Det här är inte ditt land”.

När Sverigedemokraten och dåvarande riksdagsmannen Erik Almqvist 2010 under en festnatt på Kungsgatan i Stockholm till komikern Soran Ismail säger ”Nej, det är inte ditt land, det är mitt land” och detta kommer fram i media några år senare så tar det bokstavligt talat hus i helvete. Och Soran Ismail säger:

“Att Erik (Almqvist) sa “blattelover” och “babbe” bleknar för mig i jämförelse med att han sa: “Du är inte svensk. Det här är inte ditt land. Det är mitt land”. Det är dessa åsikter som är problemet.”

Anledningen till att Erik Almqvist säger att det inte är Soran Ismails land är att Soran Ismail må vara svensk medborgare men han är inte svensk. Han är etnisk kurd och född i Irak. Är det något som borde vara begripligt för en kurd så är det idén om ett eget land. Det är nämligen kurdernas främsta mål. På Wikipedia kan man läsa:

Trots kurdernas mångåriga kamp för en egen nation har Kurdistan aldrig erkänts som en suverän stat. Vissa kurdiska organisationer, som etniskt företräder den största folkgruppen i respektive område, har under många år fört en kamp med politiska och/eller militära medel för att vinna kurdisk autonomi eller för att skapa en kurdisk stat.

Men nu befinner vi oss i Sverige och här är det inte tillåtet för en svenskfödd politiker att säga det Erik Almqvist sa. Som bekant blev det omöjligt för honom att fortsätta som riksdagsman. Han till och med lämnade Sverige.

Går vi ytterligare två år framåt så säger Sveriges nyss avgångne statsminister Fredrik Reinfeldt på julafton 2014:

För mig är det en grundläggande fråga, vad är Sverige för land; ägs det här landet av dem som bott här i fyra generationer eller dom som hittat på en gräns eller är det ett öppet land som består av dem som kommit hit mitt i livet, kanske födda i ett annat land, och det är vad dom gör av Sverige som är Sverige. Och för mig är det givet att det är det senare. Och det måste få konsekvenser, jag måste stå upp mot dom som hävdar att det här är ett land som stängdes för tre generationer sedan och ingen annan är välkommen och kommer dom hit måste dom anpassa sig, aldrig räcka upp handen, aldrig säga något som är avvikande. För mig är det ett ohållbart samhälle.

För att ta det demagogiska anslaget först så finns det ingen seriös opposition som hävdar att Sverige är ett land som borde ha stängts för tre generationer sedan och att ingen är välkommen hit. Det är ett så oförskämt påstående att man häpnar över att han i svenska medier får stå i stort sett oemotsagd.

Vi går vidare till påståendet att Sverige är ett ohållbart samhälle om de som kommer hit aldrig får säga något avvikande. Eftersom detta inte är tillåtet för landets egen befolkning kan man undra hur Reinfeldt tänker när han säger att detta måste vara tillåtet för dem som kommer hit.

I klartext betyder det att invandrare är fria att kritisera Sverige och svenskarna. Däremot är svenskarna inte tillåtna att kritisera vare sig invandrarna eller den invandringspolitik som ger invandrare företräde till det fria ordet. Och i synnerhet är det förbjudet att kritisera eller driva med islam. Följande kan man läsa på SVTs regionala nyhetssajt efter att flera Muhammedkarikatyrer satts upp på Malmö högskolas anslagstavla:

Studenten Lina Bu Zarour var den som upptäckte nidbilden för fyra veckor sedan.
– Först var jag chockad, jag trodde inte att man skulle se det på Malmö högskola. Jag hade blandade känslor, jag var arg, ledsen och chockad, säger Lina Abu Zarour.
Bilden som hängde på anslagstavlan var en Muhammedkarikatyr gjord av Kurt Westergård och som publicerats i danska Jyllands-Posten. Det är bara en i raden av flera nidbilder som muslimska studenter reagerat på.
Skolan vet fortfarande inte vem som har hängt upp bilden. Men Laid Bouakaz, lektor på högskolan, är inte förvånad. /…/
Händelsen anmäldes till Malmö högskolas dekan Anders Linde-Laursen i mitten av januari. Sedan dess har minst fyra liknande teckningar hittats i högskolans lokaler.
– Det är ingenting som skall hända här, säger Anders Linde-Laursen.
Lina och hennes vänner valde att bemöta händelsen med kärlek och kunskap. De bjöd bland annat på baklawa och informerade samtidigt om islam.
– Det blev en succé. Vi delade ut citat som profeten har sagt på små papper, ihopknytna med en baklawa på och delade ut till studenter på Malmö högskola. Många kände till händelsen och kom dit för att stödja oss, säger Lina Abu Zarour.

En upprörd kommentar på Facebook under rubriken ”Demokrati med undantag”:

Det går bra att karikera Jesus Kristus utan påföljd. Det går bra att karikera statsminister Löfven utan påföljd. Det går bra att karikera partiledare Jimmie Åkesson utan påföljd.
Grova karikatyrer tillhör demokratins möjligheter. Men att rita en karikatyr av profeten Muhammed går inte för sig. Någon på Malmö högskola hade så gjort, och den demokratiska möjligheten kallas då för ‘trakasserier mot muslimska studenter’.

Det hela blir till dagens nyhet på Sydnytt/SVT. Högskolans dekan Anders Linde-Laursen har nu gett skolans personal i uppdrag att jaga förövaren. Vad som är en demokratisk rättighet för någon är för dekanen trakasserier. Och en av skolans elever är som på beställning kränkt och upprörd. Hon får nu tillfälle att på skoltid presentera det ‘fredsälskande och fridfulla Islam’.

Samtidigt som detta sker har Saudiarabiens stormufti, Sheikh Abdul Aziz bin Abdullah, citerat Muhammed och kommit fram till att alla kyrkor på den arabiska halvön måste förstöras. Därom nämner dekanen och den kränkta studenten inget. Eller tror de likt Sahlin och Wallström att stormuftins uttalanden inte har något med islam att göra?

Eftersom jag befinner mig i Thailand så är det frestande att göra jämförelser med Sverige. Att ”faranger” eller burmeser, andra grupper onämnda, i något som helst sammanhang skulle ha försteg framför thailändare är en fullkomligt vanvettig tanke. Jag har inte gjort det och kommer inte heller att göra det, men skulle jag ställa frågan vilka som har rätt att kalla Thailand för ”mitt land”, skulle jag inte bli förstådd. Om jag lyckades förklara hur det är i Sverige och vad t.ex. Sveriges nyss avgångne statsminister hade att säga i frågan, då skulle jag inte heller bli förstådd. Möjligen skulle jag bli gratulerad till att vi blivit av med en sådan galning. Thailand tillhör thailändarna. Sverige tillhör svenskarna.

Karl-Olov Arnstberg

pdficon_large Utskriftsvänlig version

Alla texter är © på denna blogg. Det är tillåtet att sprida texterna under förutsättning att ni alltid länkar till källan här på bloggen.