Bloggläsarkompott

needle1. Det spelar faktiskt ingen roll om folk flyr för sina liv, eller om de är ekonomiska migranter. Resultatet skulle bli detsamma även om varenda en av de 164.000 förra året hade flytt för sina liv, raka spåret från Syrien. Det är realpolitik, att antingen ”räddar” vi dessa människor ett kort tag nu, och sedan går vi under allihop. Eller så låter vi dem lösa de överbefolknings­problem de själva skapat, och räddar oss själva från samma helvete. Men nu regnar de gamla vanliga flosklerna och innehållslösa orden efter den senaste terrorattacken. Det fördöms. Det är en attack mot ”vår demokrati”. Vi ska tillsammans stå emot våldet, o.s.v.
Vad fan tror de att muslimerna bryr sig om allt detta? Och radion ältar och ältar… Men inte ett ord om att stoppa inflödet av dessa destruktiva muslimer. De har det värre än vi, därför ska vi ta emot ännu fler.

2. Det största hindret mot Sveriges framtid stavas inte islamister utan naiva, godtrogna, fredsskadade, auktoritetsbundna samt etniskt, nationellt, kulturellt och historiskt självhatande människor som min äldre bror och svägerska. Då ska man ändå veta att de båda alltid röstat på borgerliga partier, ofta Moderaterna.

3. ”Västvärlden förstår inte IS”. Tyvärr är detta sant men ett klart understatement. Västvärlden, och FN i synnerhet, har under de senaste etthundra åren visat att man inte förstått och inget velat lära sig av hela mellanösterns politiska dynamik. Vid det osmanska rikets sönderfall under första världskriget tillsatte England och Frankrike den så kallade Sykes-Picot-kommissionen för att dela upp regionen i intresseområden. Det materialiserades i de statsbildningar som vi ser i dag. Den brittiske underrättelse­officeren Mark Sykes och den franske diplomaten Francois Georges-Picot arbetade efter rena kartbilder, utan något som helst hänsynstagande till demografiska, etniska, religiösa eller kulturella faktorer.
De på så sätt skapade nationalstaterna hölls på benen med hjälp av skaparnas militära resurser, tills lokala furstar hade ett tillräckligt maktunderlag för att styra sin region. Detta innebar att dessa stater hålls samman genom repressiv diktatur och ständig förföljelse av olika slags opposition.
Vad vi kan se i dag i Syrien och Irak är ett mikrokosmos av Huntingtons-”Clash of Civilizations”, där en myriad av klanbildningar är spridda över ett geografiskt område, utan hänsyn till de gränsdragningar mellan de nationalstater som en gång skapades. Trots detta försöker FN och stormakterna med dårars envishet basera en framtida demokratisk lösning på de dysfunktionella nationalstaterna. Detta är dömt att misslyckas och kommer bara att resultera i nya diktaturer, se Egypten. Vad är alternativet? Möjligen ett eller flera kalifat, vid sidan av etniska statsbildningar, som Kurdistan. Förhoppningsvis utan IS´ dogmatism. Lätt blir det inte.

4. Då jag på kort tid förlorat två flisor på insidan av framtänder i underkäken, och därmed fick skavsår på tungspetsen, kontaktade jag akuttandvården i Göteborg. De frågade om mina problem och om jag hade någon ordinarie tandläkare, vilket jag nekade till. När vi skulle boka en tid bad de om personuppgifter, jag svarade att jag var papperslös och saknade dessa. Då uppstod ett helt annat tonläge då de förmodligen inte trodde mig, eftersom jag pratade svenska utan brytning. De krävde att jag skulle ha ett intyg från stadsmissionen. Jag kontaktade stadsmissionen, men de sa att de endast hjälpte EU-migranter. Jag kontaktade åter igen tandvården och meddelade detta. Då ville de i stället att jag skulle ha någon form av intyg från Rosengrenska stiftelsen. Jag kontaktade dem också. Där fick jag veta att tandvården inte har rätt att ifrågasätta mitt påstående om att jag är papperslös. En person från Rosengrenska ringde till tandvården och informerade dem om det. När jag för fjärde gången kontaktar tandvården har budskapet gått fram, jag får boka en tid, kommer dit, betalar 50 kronor i kassan och får en timme senare mina tänder lagade. Självklart är det pinsamt att sitta i tandläkarstolen och prata fåordigt och korthugget med personalen, men det får man ta.
Uppenbarligen har akuttandvården blivit hårdare med detta. När jag för ca 1 1/2 år sedan hade en trasig tand gjorde jag likadant, utan att min ”papperslöshet” ifrågasattes. Denna gång gjorde de det mycket besvärligare, men med lite is i magen gick det vägen ändå. 
För mig handlar det om likabehandling. Varför skall vi ha olika taxor för tandvård, när dessutom de som betalar skatt och finansierar systemet skall behöva betala mycket högre avgifter för själva behandlingen?

5. I detta land har det ju för helsike i evigheter räckt med att bara TYCKA. Tänka har man inte behövt göra. För allt är lika bra och har samma värde! Man är lika god som någon annan vadhelst det handlar om! Som om det hade med tänkande och analys att göra, med sakernas tillstånd. Alltid denna fixering vid självet. I ett land där man ideligen talar om att ingen ska lämnas utanför, mobbar man hejvilt och på alla tänkliga fula och ohederliga sätt ett politiskt av folket invalt parti, på den översta tuppens inrådan.
Klyvnad kännetecknar borderlinepersonligheter. Man klarar inte av att fusionera ont och gott. Är det denna kollektiva diagnos som kan vara den rätta på landets befolkning? För någonting är det som inte står rätt till – det är klart.

6. Ensamkommande har rätt till ett så kallat efterlevandestöd på 70.000 kr plus därefter löpande upp till 3.000 kr i månaden, om de på heder och samvete intygar att en eller två föräldrar är döda. Enligt TV4 kommer detta efterlevandestöd att kosta 770 miljoner, och ansökningarna skjuter i höjden.
Det är så jävla sjukt det kan bli. Hur kan man motivera att de som kommer hit och aldrig kvalificerat sig för pensioner, kan lyfta denna summa? Dessutom retroaktivt. En sak om man av ren humanitet beviljar “socialbidrag”, med motiveringen att ingen som är här ska svälta ihjäl. Pensioner bygger på ett system där man betalar in och kvalificerar sig. Lyssna på intervjun på TV 4. Tjänstemannen får frågan om det inte finns risk att systemet kommer att missbrukas. Då svarar hon: ”Alla barn som är här ska känna trygghet”. Som vanligt är detta inte ett svar på frågan och några följdfrågor blev det naturligtvis inte.

7. Det finns goda och mindre goda muslimer i våra ögon. Själv får jag ofta hjälp av en djupt religiös muslim, som aldrig kostat staten en krona. Han berättar vad som sägs i Bellevue-moskén i Göteborg. Det är helt uppenbart att man från ledande håll propagerar för IS, man vidhåller att väst dödar kvinnor och barn i flygattacker. Det är sant, eftersom IS blandar sig med civila på ett mycket vidrigt sätt. Man talar aldrig om egna övergrepp. Väst utmålas som de onda. Man uppmanar inte direkt att ansluta sig till IS, utan det sker mer indirekt. Man säger att IS hjälper folket, och att väst dödar och begår vidriga handlingar mot muslimer.

8. I norra och mellan Sverige fanns vid tillfället åtta anhållna. Sju av dem kunde sorteras in under vår förnämliga invandringspolitik. Det rörde sig om två eritreaner, misstänkta för våldtäkt på barn. En syrier för våldtäkt på vuxen kvinna. Två araber för grov misshandel och mordförsök i Gävle, i någon form av gatuuppgörelse. Två asylsökande för misshandel på ett asylboende. Från Uppsala rapporterades bilbränder i Valsätra/Gottsunda. Maskerade män hade tydligen gått runt och satt eld på flera bilar. Vi poliser betecknar händelsen som ett utslag av “social oro”. Begreppet “social oro” har använts tidigare för händelser av liknande slag i Stockholms förorter. För att få en precisering “googlade” jag begreppet och kom fram till att man sa att bilarna eldades upp av människor i grupp, som känner ängslan, rädsla eller farhågor. Det är mycket enkelt att konstatera att det rör sig om ungdomar med invandrarbakgrund, boende i Uppsala kommun. Det gäller också när fenomenet dykt upp på andra platser.

9. En LO-utredare vid namn Jan Edling gavs för någon tid sedan generöst med tid i ett nyhetsprogram på TV, för en presentation av sin utredning: ”Förorter som moder Svea glömde”. Han hade djupstuderat 38 utanförskapsområden, bara en mindre del av alla våra getton. Det han meddelade var inte direkt humörhöjande. Sedan dess har det varit totaltyst. I inga media har detta uppmärksammats eller kommenterats över huvudtaget. Jag har till och med försökt intressera alternativa media att skriva om Edlings utredning, utan att ens få svar. Locket på! Varav man får intrycket, att här har vi ett av de största minfälten, livsfarligt att beträda. Kanske är krisen så omfattande att ingen helt enkelt vågar göra någonting? Hur överheten en dag ska komma till rätta med dessa platser, där ambulans, brandkår och polis bombarderas med sten, flaskor och molotovcocktails, står skrivet i stjärnorna. De är monument över en ansvarslös migrationspolitik, med påföljande totalt havererad integration.

Sammanställt och redigerat av Karl-Olov Arnstberg

Utskriftsvänlig PDF-version

Alla texter är © på denna blogg. Det är tillåtet att sprida texterna under förutsättning att ni alltid länkar till källan här på bloggen.