Uppsamlingsheat Bloggläsare

never
1. Kort mailväxling
Hej, mitt förhållande med min flickvän tog precis slut. Ett av problemen, jag vet inte om man ska skratta eller gråta, har varit att jag tagit era böcker ”Invandring och mörkläggning” i försvar. Jag stöder inte något speciellt politiskt parti. Det finns bra och dåligt att peka på, åt vilket håll man än tittar. Hon, min sedan igår före detta flickvän, menar att ni är främlingsfientliga, och att er litteratur bara gynnar högerpopulismen och i förlängningen blårandiga brunskjortor. Hon menar att ni hetsar mot minoritetsgrupper och banar väg för diskriminering, hat och nationalism. Yttermera, att era siffror, tal och fakta inte stämmer helt – samt att ni inte står för några humanistiska värden.
Jag avskyr att låta det politiska ha ett sådant inflytande på privatlivet. Jag vill hävda min rätt att ”verka” i en sokratisk anda, utan att nödvändigtvis behöva bekänna politisk färg.

Svar: Tråkigt för dig med flickvännen. Det enda jag kan säga är att den kraschen hade nog ändå kommit. Jag tar för givet att din flickvän just inte läst något av det Gunnar och jag skrivit, än mindre begrundat det.
Verkligheten hinner ifatt också henne. Tyvärr kommer hon förmodligen aldrig att förstå att det var hennes identitetspolitiska hållning som sänkte det välfärdssamhälle hon tror sig värna om.
Det kan tilläggas att mitt eget förhållningssätt liknar ditt. Jag avhåller mig från att ta ställning, tycker sämre och sämre om ideologier, alla ideologier, men vad hjälper det. Jag förblir ändå utloggad från den offentliga scenen.
Vill du ge din f.d. flickvän ytterligare en chans att bekanta sig med verkligheten så föreslår jag att du ber henne läsa den här texten.

***

2. DN pixlar information som de påstår är oviktig. Men om de tycker att den måste pixlas, så anser de väl att den är viktig? Varför hindrar de oss annars från att ta del av den?

***

3. Vi var i New York på studieresa och jag delade hotellrum med hemspråksläraren i arabiska. När hon en dag hade varit på shoppingrunda och öppnade den ena förpackningen efter den andra, hamnade allt papper och plast på golvet, som strax var helt översållat med skräp. Papperskorgen stod alldeles bredvid henne, där hamnade dock inte ett enda av skräpet. Jag förstod med en gång att här handlade det om hennes ”värdighet”. Någon annan, en ”lägrestående” person, såsom en städerska, skulle städa upp efter henne, själv skulle hon inte nedlåta sig till en sådan ”låg” syssla. Inte ens det att jag delade rum med henne fick henne att inse att hon på detta sätt tvingade mig att bo i detta av skräp översållade rum. Och ändå hade hon bott i Sverige i flera årtionden.
Ytterligare ett exempel på ”finhet”: En av mina elever hade skadat sig lindrigt och blödde. Då jag redan var sen till lektionen, bad jag en extra personal som var ledig och aldrig hade några bestämda tider, att ta hand om killen. Det visade sig dock lite senare att hon inte alls hade brytt sig om att göra som jag bett henne om. Tyvärr befolkas den svenska skolan i alldeles för hög grad av personer som, vad ska jag kalla det, har en viss tendens till bekvämlighet. Att killen inte blivit hjälp fick jag veta när en äldre syster ringde. Hon skällde ut mig, för att jag inte visste att den familjen tillhörde en ”fin familj” från Libanon. Också denna kvinna talade bra svenska men hade definitivt inte förstått hur illa man tycker om klassmarkeringar i Sverige, i synnerhet om de åtföljs av krav på specialbehandling.
De arabiska länderna var de sista att lagstifta mot slaveri; Saudiarabien först i början på 60-talet. Inte så konstigt att djupa spår av över- och underordning finns kvar i den kulturen. Tänker man på hur illa gästarbetarna behandlas där idag, med alla begränsningarna vad gäller deras frihet, så förstår man att detta måste vara rester av det slaveri kulturerna där levt med i hundratals/tusentals år.
Det vore inte helt fel om vi här hade lite bättre kunskap om de kulturer våra migranter/flyktingar kommer ifrån.

***

4. Nedan mitt bidrag till sång med alternativ text. Måhända något inaktuell nu när Mona avgått, men det var trots allt hon som upprättade den famösa telefonlinjen. Kopplingen blev i mitt sinne genast uppenbar och texten skrev mer eller mindre sig själv.

Mona
(Melodi: Larz-Kristerz – Jag måste ringa Carina)

Fyra gamla kompisar på väg på äventyr
Vi har bokat flygbiljett till Turkiet som var dyr
Ahmed har en polare som bor i Kobané
Men morsan bad mig om en sista sak innan jag lämnade:

Jag måste ringa till Mona, får inte glömma det
Prata ett par minuter, sen så får vi se
Och hon hoppas jag får svar, och hon hoppas att jag ser
Att om jag ringer till Mona, så kanske allt blir bra.

Hemma såg man bara samma förortsgrå betong –
då är det inte konstigt att man längtar bort nån gång!
Istället får vi underhållning i lägret här ikväll
tillfångatagna kuffar som skall åka på en smäll

Borde jag ringt till Mona? Vad skulle hon ha sagt?
Lyssna ett par minuter på deras trötta snack:
jag är “ett offer för rasism” och att det “inte är mitt fel”
Jag skulle sagt till Mona: du fattar noll om jihad!

För massmord, bön och våldtäkt, ja det är min melodi,
försök inte lura på mig nån post-marxistisk teori!

Jag kanske ringer till Mona, berättar hur det går
Ge dom ett par minuter och säga hur jag mår
Vi har roligt ska ni veta, vi har kläder och får mat
Det kunde inte bli bättre här i vårt kalifat

Jag måste ringa till Mona, när vår turné är klar
När kosan hemåt vi vänder jag några frågor har:
får man bidrag och en bostad om man lovar att bli snäll?
Jag ringer nog till Mona, shahidens bästa vän!

***

5. Förnuftet. Melodi: Ove Thörnqvists Loppan

Långt däruppe i Sveriges land
Satt dom och surrade mest hela dagen
Om genus, kvotering och värdegrund
Det var Gustav och Stefan och resten av vänstern

Vart tog det sunda förnuftet vägen? Ingen som vet ingen som vet
Vart tog det sunda förnuftet vägen ingen som vet ingen som vet

I den svenska regeringen
Hade man nog fridolina krabater
AKB lade större vikt
vid att ej bli förknippad med sverigedemokrater

Vart tog det sunda förnuftet vägen, ingen som vet ingen som vet
Vart tog det sunda förnuftet vägen, ingen som vet ingen som vet

Antirasister och tårtkvinnan,
ledsna i ögat och bittra i själen
Afa, Expo researchgruppen
Skandera och skräna på alla de ställen

Vart tog det sunda förnuftet vägen, ingen som vet ingen som vet
Vart tog det sunda förnuftet vägen ingen som vet ingen som vet

Illegala och tiggare
Får både pengar och mer rättigheter
Än dom urdumma svenskarna
Som röstat för detta dom senaste valen

Vart tog det svenska förnuftet vägen, ingen som vet ingen som vet
Vart tog det svenska förnuftet vägen, ingen som vet ingen som vet

***

6. Efter andra världskriget dömdes ett ganska stort antal nazistiska krigsförbrytare till döden och avrättades. Det var både högt uppsatta personer i nazistpartiet, aktivt stridande och fånglägervakter. De straffades för att godtyckligt ha avlivat så många människor att det ansågs vara ett brott mot mänskligheten.
Nu har det anlänt ett antal människor till Sverige som man vet har begått brott som i Nürnbergrättegången skulle ha betraktats som massmord och de skulle där ha dömts till döden. Dessa kan inte skickas tillbaka till sina hemländer därför att de riskerar att där dömas till döden.
Om vi direkt efter andra världskriget skulle ha haft samma regler som nu, skulle ett stort antal nazistiska krigsförbrytare ha kunnat ta sig till Sverige, sökt asyl och härigenom räddat livet, därför att de inte kunde sändas tillbaka till Tyskland och riskera en dödsdom i Nürnberg.
Skall man med modernt svenskt synsätt betrakta Nürnbergrättegången som rättsvidrig och nuvarande hantering av anlända massmördare som önskvärd?

Sammanställt av

Karl-Olov Arnstberg

Utskriftsvänlig PDF-version

Alla texter är © på denna blogg. Det är tillåtet att sprida texterna under förutsättning att ni alltid länkar till källan här på bloggen.