Bloggläsare påsken 2017


Vår statminister skall iväg på kongress och där skall det hanteras c:a 100 motioner om en generösare flyktingpolitik.

***

Den fredagen då Donald Trump blev installerad som president satte jag tre tårtor på personalrummet och skrev på den ena kartongen att jag bjuder på tårta för att fira att USA har fått en ny president. Fick snabbt höra att inte alla gillade mitt firande av detta. När jag sedan hade mitt lönesamtal med rektorn fick jag ”off the record” frågan om varför jag tyckte att vi skulle fira detta. En del kollegor hade gått till rektorn och uttryckt sitt missnöje med detta. Jag sa att jag hoppas att Trump blir en bättre president än Obama som bombade i alltför många länder. USA:s president är viktig. Hur han styr påverkar hela världen, inklusive oss, sa jag. Och sedan sa jag att jag ville provocera lite, för bland lärarna talar vi så lite om detta och liknande. Rektorn sa att hon ville helst inte se fler provokationer från mig, att jag skulle vara lite försiktig med sådana saker. Jag själv hade roligt åt det.

***

Det börjar gå upp för folk att fasaden är på väg att rämna. Den invandringspolitik, som inneburit att Sverige varit en social konstruktion med totalt öppna gränser, har lett in oss mot en avgrund, vilket terroristdådet på Drottninggatan i Stockholm är ett bevis på. Personer som skall avvisas har kunnat verka och bo i landet och även begå terroristgärningar, vilket nu bevisas. Sett i jämförelse med exempelvis Paris får väl ändå dådet i Sthlm anses vara förhållandevis begränsat. Sammanlagt har i Frankrike mördats cirka 300 personer i liknande dåd.

Vad nu dessa PK-fantaster måste ställas inför är, att vi borde ha utvisat individer som inte skall vara här. Vi skulle hösten 2015 ha upprättat kontroller och registrering av inströmmande, i stället för att bara möta upp i västar under halleluja rop. Det finns bland oss individer som trots all välvilja och ekonomiskt understöd man kan erhålla, ändå är beredda att mörda oss. Det finns individer som överhuvudtaget inte delar vår uppfattning om vad som är bra, rätt och riktigt. De har ingen som helst avsikt att integreras därför att de har helt andra värderingar än vi.

När extremister försöker splittra oss efter etniska och religiösa linjer ska vi försvara rätten att vara olika, rätten att tro och tycka utan diktat uppifrån. Det viktigaste motståndet är att fortsätta leva som vi vill och inte som terroristerna skulle önska.

Ovan angivna citat är hämtat ur senaste krönikan från Aftonbladets Anders Lindberg, Aftonbladet. Formuleringen “Vi ska försvara rätten att vara olika, rätten att tro och tycka utan diktat uppifrån” känns väl närmast komiskt, när den kommer från honom. Är det någon som verkat för att folk inte skall göra detta är det han och hans kollegor. Det är knappast några kriminella terrorister, som endast vill sprida ond och bråd död, som har tagit från oss den rätten. Det har svenska medier gjort. Nu ska det bli manifestationer i Sthlm mm. I Umeå har man redan varit ute och demonstrerat mot “hatet och mörka krafter”. Naturligtvis är det frågan om att flytta folks fokus från vad som egentligen hänt och vad som är den egentliga orsaken. Så länge Sverige har den slappaste kontrollen av alla länder när det gäller vilka som släpps in i Sverige eller får PUT, så får man räkna med mer våld i olika former.

Den vardag kommer tillbaka, då det inte finns tid och intresse för demonstrationer längre. Den psykiska ohälsan kommer att ha nått oanade siffror, när folk upptäcker att deras inpräntade “värdegrund” inte längre stämmer med den skapade verkligheten. Det ska bli intressant att se hur stockholmarna hanterar detta. I senaste statistiken uppges att majoriteten av kvinnor som är sjukskrivna för psykisk ohälsa bor i Sthlm.

***

Jag läste på Facebook om en mor som berättade att hennes trettonåriga dotter hade en skolbok i religion där ett av kapitlen hette ”Islamofobi”. Jag tror till och med att det stod i texten att det var islamofobiskt att vara motståndare till byggande av moskéer. Jag vägrade nästan tro att det var sant men senare berättade en dam (förmodligen en lärare eller en anställd på Skolverket) under ett av Forum för levande historias seminarier att ”vi gör allt för att bekämpa islamofobi i skolan” (typ). Det skulle vara mycket intressant att få veta:

  • Procentandelen kvinnor som arbetar på Skolverket. (Ekonombloggaren Cornucopia skrev lite på skoj att ”här arbetar bara kvinnor – jag lovar!” när han besökte Skolverket för några år sedan.)
  • Hur många procent av dem som röstar på V, Mp eller F!.

Skolan har verkligen blivit en kulturmarxistisk indoktrineringsanstalt. Att vänstern gillar detta är inte förvånande men det är chockerande att Alliansen/de borgerliga har låtit detta fortgå under de 17 år som de styrt sedan 1976. Det har väl aldrig dykt upp så många olika utbildningar i genuskunskap som under åren 2006 till 2014.

***

Med en unison stämma förmedlar SVT, TV4, SR och framför allt DN, SvD och kvällstidningarna att vår nya uppgift som svenskar nu är att förneka rädsla, ilska och känsla av att vara manipulerad. Vi ska i stället, som de godhetsapostlar vi är, se till att vi tar täten i kampen för världsmästerskapet i att hantera terrorattacker med godhet, lugn, förståelse. Solidaritet ska inte bara vara ägnat åt svenskar. Nej, alla ska inbegripas.

”Godheten vinner alltid”, säger ärkebiskopen i TV-soffan, som tröst och lögn till de svenskar, som ännu inte hunnit bli lugna och solidariska. Sverige är alltid bäst. Och för att citera allas vår Fridolin, så är det med främlingskärlek vi ska blända och förtjusa världen.

***

Galenskap och absurditet tycks aldrig nå ett slut. Just nu sitter jag lite nyvaken och förvirrad över så mycket skit till rapportering man förväntas ta emot. Morgontidningarna är tjocka som biblar, där det mesta går ut på att anföra taktpinnen för vår uppförandekod, efter attacken i fredags. Det är det gamla vanliga svenska försvaret att ”allt är så vanligt”. Men nu med en ny skruvad formulering: Vadå för nytt med terrorattacker? Det har ju funnits i alla tider! Det är hur vanligt som helst!

Vi har nu fått en förnyad normalitet och en ny liturgi, då vi nu förväntas klara av ännu fler terrorattacker med godhet och ”alla tillsammans”! The Swedish Model – ett varumärke för export av den rätta, goda och tillrättalagda bilden av Sverige! Den bild som systemmedia och Utrikesdepartement jobbar med för fullt. Och de räknar kallt med att en del vanliga svenskar, typ vårdbiträden, får ta lite stryk om de mopsar upp sig på en Facebook-sida där verklighetens vårdkris skildras rakt upp och ner. Visst kan livet vara underbart, men inte just nu.

***

Råkade hamna framför TV-4:as morgonsändning och fick se ett inslag där statsrådet Fridolin tillsammans med sin partiledare Isabella Lövin besökte brottsplatsen för blomnedläggning. Fridolin förklarade att Sverige och Stockholm står starka trots terrordådet, en aningen märklig markering från en partiföreträdare vars parti tidigare drivit tesen att Sverige är en “social konstruktion” och öppet för alla. Han förklarade vidare att han möttes av en enorm “främlingskärlek”. Jenny Strömstedt förklarade att hon tog med sig begreppet främlingskärlek när inslaget var över. Härefter kom vår käre ärkebiskop som efter lite dunkla formuleringar trots allt lyckades sammanfatta läget med att det gäller att nu gäller det att kunna “möta det onda med det goda” .

***

Numera har jag blivit väldigt misstänksam över journalisters omdöme över huvud taget (det vill säga vad är det för människor egentligen?). De är ju alla kritiska på samma sätt. Påminner mig om min skola med mängder av kritiskt tänkande adjunkter. Det var oftast de kvinnliga som var mest kritiktänkande och givetvis på samma sätt. Detta ”tänkande” skulle läras ut till eleverna. Hade jag påpekat att det var ju inget kritiskt tänkande på riktigt, hade jag blivit socialt lynchad i lärarrummet av dessa annars oerhört trevliga damer.

Redigerat och sammanställt av Karl-Olov Arnstberg

Utskriftsvänlig PDF-version

Alla texter är © på denna blogg. Det är tillåtet att sprida texterna under förutsättning att ni alltid länkar till källan här på bloggen.