Inflöde och våldtäkter 2: Invandrare och brottslighet, Norra Magasinet (SVT) 1989.

Norra_Magasinet
Som en uppföljning till det senaste blogginlägget vill jag visa ett halvtimmesprogram som gjorde jag för 26 år sedan när jag arbetade som reporter för SVT. Just då var jag frilans och hade en idé om att göra något på ett ämne som var tabu. Jag försökte med SVT i Stockholm, men de ville inte. Däremot fick jag grönt ljus från Luleå, där samhällsprogrammet Norra Magasinet gick sina egna vägar.

I programmet går jag igenom brottsstatistiken för 1988, som i mångt och mycket är likadan som idag, fast i mindre skala eftersom detta var innan den verkliga massinvandringens tid. Jag tycker att samtidigt som reportaget ger en viktig samtidsbild så blir det uppenbart att vi har ett Sverige som idag är helt förändrat, men samtidigt inte eftersom grundproblemen varit de samma hela tiden.
1988 anmäldes 900 fullbordade våldtäkter. 2014 handlade det om drygt 6 000.

Jag intervjuar bland andra dömda med utrikes bakgrund som sitter inne för våldtäkt och narkotikabrott. Stockholmspolisen säger att 80 procent av våldtäktsanmälningarna riktas mot de som har utländsk bakgrund. Kuratorer, läkare och författaren Theodor Kalifatides ger sin syn på saken, den chilenska journalisten Luis Salinas oroar sig för att så många kriminella landsmän kommer hit. Även om reportaget är ganska snällt i tonen, så ansågs det djärvt att ta upp ämnet. Redaktionen på Norra Magasinet fick 1989 års Vilhelm Moberg-stipendium av tidningen Arbetaren, bland annat för det här programmet.

Idag är det knappast klimat för liknande reportage i SVT, jag antar att det skulle anses som rasism, vilket det delvis gjorde då. Jag minns att jag arbetade med en person på redaktionen som sa att hon ville gå hem istället för att göra sitt jobb tillsammans med mig. I början här svarar också BRÅ-chefen Jerzy Sarnecki på frågan om det är viktigt att komma till klarhet med gärningsmännens etnicitet. Det är ett svar han knappast skulle leverera idag:

(Tack till den person som tipsade mig om att länken till programmet fanns utlagd på nätet).

Gunnar Sandelin

Recension av programmet i Aftonbladet 15/12 1989:
Norra-Magasinet-recension

Alla texter är © på denna blogg. Det är tillåtet att sprida texterna under förutsättning att ni alltid länkar till källan här på bloggen.